יציאה לטיול – איך מתארגנים ומה חשוב לא לשכוח

החלטתם לצאת לטיול רגלי, איזה יופי!

לפני היציאה לדרך, חשוב להתכונן עוד בבית.

טיול בדרך כלל הוא חוויה מהנה מאוד והכנה טובה, יכולה להבטיח שתיהנו מהדרך ותחזרו הביתה בשלום!

שלב ראשון – לאן?

חשוב להחליט לאן אנו רוצים לטייל ומה ברצוננו לראות.

השיקולים בבחירת המסלול הם רמת הקושי, התאמת המסלול לעונה ומה מעניין אתכם לראות.

רמת הקושי מושפעת מהמסלול עצמו וממשך הזמן שלוקח לעבור אותו.

למטיילים צעירים, קשישים או מוגבלים בתנועה מומלץ לבחור במסלולים קצרים במיוחד. ניתן לבקר במסלולים המשלבים נהיגה וירידה מהרכב לנקודות תצפית מרהיבות או מסלולים קצרצרים. ברחבי הארץ יש לא מעט מסלולים שהותאמו לנכים, מה שאומר שניתן לטייל בהם גם עם עגלת תינוק וליהנות מהליכה קצרה ונעימה. תוכלו למצוא רשימת מסלולים מונגשים ב-  http://www.aisrael.org/?CategoryID=1210&dbsRW=1

 

למטיילים הכשירים להליכה ארוכה יותר, חשוב שתדעו כי טיולים בדרגת קושי קלה מתאימים  לכל המשפחה. דרגת קושי בינונית דורשת מעט יותר כושר ומיומנות. מסלולים בדרגת קושי קשה מוגדרים ככאלו כיון שבמהלך המסלול יכולות להיות נקודות קשות למעבר, שילוב של סולמות או טיפוס במסלול, עליות מאמצות או משך הליכה ארוך. למסלולים קשים יש להתארגן עם ציוד מתאים ובמאמר זה נתייחס למסלולים בדרגת קושי קלילה, קלה או בינונית ותו לא…

 

אחרי שבחרנו מסלול בדרגת הקושי המתאימה לנו, נברר פרטים על המסלול.

מה יש שם בחוץ?

כיום, בעידן מהפכת המידע, חיפוש פשוט ב-google, ייתן לנו תוצאות מהירות על אופי המסלול הנבחר ובדרך כלל נוכל גם למצוא תיאור מסלול אותו כדאי להדפיס.

 

חשוב לוודא מה מקור המידע שלנו, מידע מהימן ניתן למצוא באתרים הבאים:

 

רשות הטבע והגנים – http://www.parks.org.il/

 

קרן קיימת לישראל – http://www.kkl.org.il/kkl/

 

החברה להגנת הטבע – http://www.teva.org.il/

 

מנהלת הטיולים של משרד החינוך – http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Tiyulim

 

מידע על המסלול אינו פוטר אותנו מאחריות ולכן יש להצטייד במפת סימון שבילים עדכנית של הוועדה לסימון שבילים 1:50,000 http://www.teva.org.il/?CategoryID=279

 

אם מדובר באתרים ושמורות בתשלום, נוכל למצוא בקופות האתר מפות קטנות ומפורטות ומידע נוסף על המסלול. את רוב הדפדפות תוכלו גם למצוא באינטרנט, הרבה לפני שהגעתם לקופה.

 

בעזרת המידע שאספתם תוכלו להבין כמה זמן אמורה להימשך ההליכה והאם המסלול אכן מתאים לעונת הטיול.
באופן גס, ניתן לחלק את המסלולים בארץ, למסלולים עונתיים ולמסלולים המתאימים לכל השנה. רוב המסלולים ממרכז הארץ דרומה אינם מומלצים בקיץ. במסלולי נחל מדבריים יש לבדוק ולהתעדכן לפני היציאה כי לא קיימת סכנת שיטפונות. ובכל מקרה, קיץ או חורף חשוב לשמוע את התחזית הצפויה ולהיערך בהתאם. אם קיים עומס חום כבד, ההמלצה שלנו היא שתדליקו את המזגן או שתלכו לבריכה או לנחל ותדחו את הטיול בכמה ימים. להתעדכנות בתנאי מזג האוויר בימים הקרובים –   http://www.ims.gov.il/ims/all_tahazit/

מה צריך לקחת?

טיול יכול להימשך פחות משעה או ימים ארוכים ולכל סוג של טיול נחוץ ציוד שונה. אך יש כמה דברים שכדאי לקחת לכל טיול:

  1. מים – כמות המים משתנה מעונה לעונה וממסלול למסלול. בעיקרון המפתח הוא ליטר מים לאדם לכל שעת הליכה. במידה ומדובר בטיול ממושך, יש לבדוק האם יש נקודות בהם ניתן למלא מים בדרך ולוודא! שהן אכן תקינות.
  2. מפת סימון שבילים והוראות דרך.
  3. ביגוד מתאים – בישראל, רוב השנה חם ולכן יש להצטייד בכובע וקרם הגנה ולהימנע מטיול עם גופיות או ללא חולצה. לאנשים בעלי רגישות גבוהה לשמש מומלץ ללבוש בגדים קלים וארוכים ולחבוש כובע רחב שוליים. לחורף יש להצטייד בביגוד חם, בעיקר אם מדובר בטיול לילה ואם צפויה כניסה למים יש להצטייד בבגדי החלפה.
  4. נעליים – אחד המרכיבים הקריטיים לטיול בטוח הוא הנעליים שאתם נועלים. רצוי להצטייד בנעלים שנוח לכם ללכת בהם, אבל גם אם זה ממש נוח, זה לא כולל נעלי עקב! נעלי הליכה טובות הן בעלות סוליה מחוספסת ולא חלקה – סוליה כזו תסייע לכם להימנע מהחלקה או נפילה. כמו כן, מומלץ לנעול נעליים גבוהות האוחזות בקרסול, כך שגם אם נפלתם, הפציעה תהייה שטחית והנעליים יגנו עליכם גם מהכשת נחשים או עקרבים.
    להליכה במים מומלץ להצטייד בנעלי ספורט ישנות שלא אכפת לכם להרטיב ולהרוס או בסנדלים המיועדים להליכה במים. בכל מקרה לא מומלץ במים או ביבשה לטייל יחפים, עם נעלי אצבע, שקפקפים או קרוקס מהסוג הקלאסי – כל אחד מאלו מסכן את הבטיחות שלכם.
  5. תיק גב – לא נוח לטייל כאשר הידיים אינן פנויות ולכן אנו מציעים לכם להשתמש בתיק גב נוח שיכול להכיל את כל הציוד הנחוץ ולהשאיר את הידיים שלכם פנויות – שקיות ניילון או בקבוק ביד ויוצאים לדרך הם פתרונות מאוד לא נוחים לטיול.
  6. אוכל – אם הטיול רגלי ואתם נפרדים מהרכב למספר שעות יש להצטייד באוכל מזין וקל לנשיאה. כריכים ופירות אידיאליים לטיול של מספר שעות ואם יש עימכם ילדים, סביר להניח שתצטרכו לקחת גם חטיפים. חטיפי אנרגיה, פירות יבשים ומיני אגוזים שונים הם אופציה מצוינת כיון שהם משתמרים היטב ומספקים אנרגיה גבוה באריזה קלה לנשיאה.  אל תשכחו לקחת שקיות אשפה והשאירו אחריכם את השטח נקי!
  7. ציוד בסיסי לעזרה ראשונה, טלפון נייד ורשימת טלפונים רלוונטיים – ברוב המסלולים אין צורך באמבולנס צמוד… אבל בהחלט לא יזיק אם תהיה לכם ערכה קטנה הכוללת פלסטרים, נוזל חיטוי ותחבושות. ברוב בתי המרקחת תוכלו למצוא ערכות מוכנות למכירה או להכין לעצמכם ערכה באופן עצמאי. כדאי להצטייד במספרי טלפון הרלוונטיים במידה ותזדקקו לסיוע. בשמורות בכל חלקי הארץ תוכלו לפנות למוקד החירום של רשות הטבע והגנים 3639* .
  8. ציוד נוסף – אם הגעתם לסעיף זה, סביר להניח שיש לכם את כל מה שהכרחי לטיול. ישנם מסלולים הדורשים ציוד נוסף ויש מטיילים שמוסיפים לתיק כמה תוספות מפנקות כגון: מגדירי כיס לפרחים, מצלמה, תכשיר נגד יתושים, אולר, פנס וסוללות, ערכת קפה, בגד ים וכד'

כללי זהב:

בשעה טובה, הגעתם לתחילת המסלול. אם מדובר במסלול מעגלי, תוכלו לצאת לדרך ואם לא תצטרכו "להקפיץ רכבים" או למצוא פיתרון לחזרה אל הרכב בתום המסלול. אם יש אנשים באתר, תוכלו לשאול אותם שאלות אחרונות ולקבל מהם הנחיות והוראות לדרך.

 

מומלץ לא לטייל לבד באזור מבודד ובכל מקרה יש להודיע למישהו מתי יצאתם ומתי אתם צפויים לחזור.

 

"חכם השביל מההולך בו…"  הישארו על השבילים המסומנים, כך לא תלכו לאיבוד וגם לא תזיקו לסביבה ותטעו מטיילים אחרים. אם החלטתם לסור מהשביל על דעת עצמכם חשוב שתדעו כי אם חלילה יקרה משהו, האחריות היא על ראשכם ואין בדרך כלל כיסוי ביטוחי להחלטה לפרוץ דרך חדשה…

 

אם טעיתם בדרך, חיזרו לאחור לנקודה האחרונה בה ראיתם סימון שבילים או דרך ברורה והמשיכו משם.

 

עצרו מידי פעם למנוחה ושתייה בצל.

היתרונות בהדרכה

יש הנאה גדולה בטיול עצמאי, בעיקר אם המטייל מנוסה. אם אינכם רגילים לטייל, כדאי להתחיל בצעדים קטנים ובמסלולים קצרים ומומלץ להשתתף בטיולים מודרכים כדי להבין את הרעיון הכללי ולהיות רגועים שיש מישהו שמוביל אתכם בבטחה ומכיר את השטח.

 

גם מטיילים מנוסים מצטרפים פעמים רבות לטיול מודרך. מדריך מקצועי יכול להראות לכם דברים שמעולם לא שמתם אליהם לב ולהפוך טיול סתמי  לחוויה בלתי נשכחת.

 

כאשר הטיול משולב בנהיגה ברכבי שטח נוצרת הזדמנות להגיע רחוק, לראות מקומות שפחות מגיעים אליהם ולא להתאמץ בהליכה קשה. אתם מוזמנים להצטרף לטיולים המאורגנים של מסע באיזי וליהנות מכל העולם. אנחנו נביא את כל מה שצריך ואתם תביאו מצלמה.

תגובות

mbez12@gmail.com : כל הזכויות שמורות למסע באיזי - שאר ישוב , הגליל העליון. טלפון: 04-6904440 | נייד: 052-6904440 | דוא"ל
סטודיו לעיצוב ובניית אתרים בגליל Web-yourself - נבנה ועוצב על ידי

 
תפריט
x
תפריט